Zoo Melaka, Ayer Keroh

Mahsul Sejahtera
0
Dari Kesidang Homestay Di Bandar Melaka jaraknya kira-kira 13 km kalau ikut Jalan Sungai Putat atau lebih kurang 15 km kalau ikut Lebuh Ayer Keroh. Dari Homestay dPuncak, Bukit Katil jaraknya lebih kurang 7 km atau 11 minit pemanduan dalam keadaan traffik biasa sekiranya melalui Jalan Tun Hamzah atau melalui Lebuh Ayer Keroh.

Zoo Melaka dengan keluasan 21.2 hektar terletak di Ayer Keroh, yang merupakan destinasi pelancongan yang terkenal di Melaka. Zoo ini telah ditubuhkan pada tahun 1963 dan pada asalnya di bawah Kerajaan Negeri Melaka tetapi pengurusannya telah diambil alih oleh Jabatan Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara (PERHILITAN) pada tahun 1979. Zoo jumlah perbelanjaan operasi tahunan adalah kira-kira RM2 juta. Zoo menggaji 66 pekerja dalam empat bahagian utama, iaitu Pentadbiran, Veterinar, Curatory dan Sambungan Zoo.

 

Zoo Melaka telah berkembang maju sehingga menjadi zoo kedua terbesar di negara ini. Bilangan pameran telah meningkat lima kali ganda sejak 1979. Pada masa ini, terdapat sejumlah lebih 1200 spesimen yang terdiri daripada 215 spesies burung, mamalia, reptilia dan amfibia di dalam zoo. Jumlah lawatan tahunan adalah kira-kira 400 000 orang dan lebih daripada setengah orang dari Melaka dan negeri-negeri jiran. Tarikan utama Zoo Melaka adalah Badak Sumatera, Malayan Gaur, Kambing Gurun dan Indochina Tiger. Selaras dengan pembangunan zoo semasa, Zoo Melaka mengamalkan Konsep terbuka dan mengekalkan alam semula jadi hijau.

Untuk penginapan yang berhampiran dengan Zoo Melaka:

Homestay dPuncak dekat Ayer Keroh.


Post a Comment

0Comments
* Please Don't Spam Here. All the Comments are Reviewed by Admin.
Post a Comment (0)
To Top